1. Ga naar navigatie
  2. Bekijk inhoud van de pagina
  3. Ga naar zoeken

Afhandeling van vocht- en schimmelproblematiek: huisbezoek of telefonisch advies?

 

Vocht- en schimmelmeldingen beslaan rond de 10% van alle meldingen die binnenkomen bij de GGD’en. Per GGD wisselt het hoe deze afgehandeld worden, telefonisch of met huisbezoek. Gevoelsmatig lijkt een huisbezoek tot een beter resultaat te leiden, maar hier is geen evidentie voor. Met een telefonisch interview of digitale vragenlijst met melders van vocht- en schimmelproblemen bij vier GGD’en werden de meldingen van GGD’en waar huisbezoeken afgelegd worden, vergeleken met de meldingen van GGD’en waar telefonisch advies gegeven worden. De vragen gingen onder andere over vocht- en schimmel problemen, gezondheidsklachten en de bruikbaarheid daarvan. Overall is geen verschil gevonden tussen de GGD’en in de uitkomstmaten gezondheidsklachten en schimmelafname. Als de schimmel afgenomen is, zijn de gezondheidsklachten ook verminderd. Deelnemers voelen zich meer serieus genomen en hebben het idee dat de GGD een betere inschatting van de ernst van de situatie kan maken als de GGD een huisbezoek doet.

 

Contactpersonen: Diana van Dongen en Nienke Sluis, GGD Regio Utrecht.


Zie ook het eindrapport, de factsheet en de presentatie.

 


Je hebt javascript niet aan staan, of je browser ondersteunt geen javascript.

Deze website komt beter tot z'n recht wanneer javascript beschikbaar is. Ook Flash is niet beschikbaar zonder javascript.